Опис досвіду


Опис досвіду роботи учителя фізичної культури                  
Бердянського району
Старопетрівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів
Зіньковського Віктора Петровича





Використання інноваційних технологій на уроках фізичної культури

В 2008 році закінчив Бердянський державний педагогічний університет за спеціальністю – фізична культура.
З жовтня 2008 року працюю в Старопетрівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, маю ІІ категорію.
Загальний стаж педагогічної діяльності 9 років. Виходячи з методичної концепції викладання фізичної культури, працюю над проблемою «Використання інноваційних технологій на уроках фізичної культури».
За останнє десятиріччя, чітко спостерігаються такі фактори, які впливають на стан здоров'я учнів, а саме: зростання навчального навантаження, вільний час діти все більше проводять за переглядом фільмів, за комп'ютерними іграми. Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави, порушення зору.
 Сучасна медицина займається не здоров'ям, а хворобами, не профілактикою, а лікуванням. Завдання ж школи - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я.
 Здоров'язберігаючі технології не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Грамотно складений розклад уроків, використання вчителями на уроках та на перервах прийомів рухової активності, нейтралізації стресів, організації гарячого харчування, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями - це повсякденна діяльність школи.
Діяльність учителя поурочно повинна бути орієнтована на формування в дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань, умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я (фізична, соціальна, психічна, духовна). Формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я неможливе без реалізації всіх складових здоров'я.

І. Підвищення фахового рівня.
Фізична культура є важливою складовою частиною загальної культури суспільства, продукт його творчої діяльності. На кожному історичному етапі вона зазнає змін залежно від можливостей, які створюються певною суспільною формацією для її розвитку.
Напевно кожен із нас мріяв бути сильним, здоровим, витривалим, спритним і сміливим, хоче мати атлетичну фігуру, вміти швидко і довго бігати, високо і далеко стрибати, плавати і володіти всіма тими навичками, які постійно необхідні людині в житті. Здійснити цю мрію допоможемо ми, вчителі фізичної культури. Адже абсолютна більшість дітей народжується практично здоровими. Збереження і зміцнення здоров'я дітей в умовах сучасної школи досить проблемне.
Фізична культура у загальноосвітніх навчальних закладах має на меті збереження і зміцнення здоров'я учнів, розвиток рухових здібностей, підвищення рівня фізичної підготовленості, формування ціннісних орієнтацій щодо здорового способу життя.
Для того, щоб давати суттєві знання учням, намагаюсь постійно збагачувати свої знання, розширювати свій світогляд: цікавлюсь досвідом досвідчених учителів, мене також приваблюють цікаві розробки уроків, методи і прийоми роботи вчителів-новаторів. Нове та раціональне використовую на своїх уроках.

ІІ. Навчально-виховна робота з учнями.
Урок – основна форма фізичного виховання в школі, і обов’язковий  для всіх  учнів. Кожний урок становить єдиний процес, в якому виконання усіх завдань здійснюється у взаємному зв’язку. В той же час, загальні закономірності побудови уроку допомагають ефективніше підготуватися до нього.
Під час своєї діяльності враховую загальні вимоги до проведення сучасного уроку, а саме:
·         озброювати учнів свідомими, глибокими, міцними знаннями;
·         формувати в учнів  міцні навички та вміння, що сприяють підготовці їх до життя;
·         підвищити виховний ефект навчання на уроці, формувати в учнів у процесі навчання риси особистості;
·         здійснювати всебічний розвиток учнів, розвивати їхні загальні та індивідуальні особливості;
·         формувати в учнів самостійність, творчу активність, вміння творчо вирішувати завдання, які трапляються в житті;
·         вироблення вміння самостійно вчитися, отримувати та поглиблювати чи поповнювати знання;
·         формувати в учнів позитивні мотиви навчальної діяльності, бажання вчитися, потребу в розширенні й отриманні знань, позитивне ставлення до навчання.

Для мене, як вчителя фізичної культури основними напрямками діяльності є:  
- внесення змін у підходи до викладання предмету «фізична культура» - тобто переорієнтація на диференційований та особистісно – орієнтований;
- поглиблення та доповнення змісту предмету за рахунок введення теоретичних питань про зміцнення здоровя та методів оздоровлення, в тому числі елементів нетрадиційних видів гімнастики;
- впровадження технології формування навиків фізичного самовдосконалення учнів 5-9 класів (автор – Аксьонова О.П.);
- розробка методів спостереження за фізичним розвитком, які б враховували розвиток мязової, серцево – судинної та дихальної систем;
В уроці  фізичного виховання переплітаються триєдині цілі освіти: освітні, розвивальні та виховні.   Особливу увагу приділяю виховній складовій уроку:
- формування ціннісного відношення до здоровя;
- виховання свідомої потреби у збільшенні фізкультурно – оздоровчої активності;
Завданнями своєї роботи вважаю:
- допомогти у формуванні особистості учня, відпрацюванні ним стратегії на життєві перспективи;
- навчити раціонального режиму навчання, труда, відпочинку, рухового режиму, виконання правил особистої гігієни;
- ознайомити з різними видами спорту  та оздоровлення організм;
- формувати комунікативні навички та вміння співпрацювати.

В своїй роботі керуюся програмами затвердженими МОН України які постійно оновлюються.
Для проведення уроків фізичної культури в школі спортивного залу не має є спортивна кімната, спортивний майданчик для гри у волейбол та баскетбол, міні-футбольне поле.
 Уроки розпочинаю з шикування класу, рапорту чергового, привітання, ознайомлення із завданням на урок, виконання організовуючих вправ.
В підготовчій частині використовую загально розвивальні  вправи в русі та на місці, з предметами (гімнастичні палиці, скакалки ), а також спеціальні підготовчі вправи.. Загальнорозвивальні вправи проводить черговий учень. Це дає можливість слідкувати, як учні володіють основними термінами.
Готуючись до проведення уроків, враховую і передбачаю фізичний стан класу, здійснюю особистісно-орієнтований підхід до навчання учнів. На уроках вирішую три основні напрями: оздоровчий, тренувальний, освітній. Намагаюсь проводити найбільше уроків на свіжому повітрі, з метою загартування організму дітей. Тренувальний напрям служить для підвищення рівня рухової підготовленості. Освітній напрям дає змогу озброїти учнів знаннями з історії фізичної культури, гігієни фізичних вправ, освоєння учнями методики рухових дій, тренування розвитку рухових здібностей.
 З метою досягнення високої моторної щільності уроку раціонально використовую час. Відведений на кожну частину уроку. Особливу увагу приділяю емоційному настрою учнів, тактовно і уміло виправляю помилки допущені учнями, включаю до уроку як ігрові так і змагальні елементи. Поступове ускладнення завдань, викликає в учнів бажання долати труднощі, бажання досягти успіхів у виконанні складних завдань. 

Прагну, щоб кожен урок був логічним продовженням попереднього і, водночас, підготовкою до наступного, змістовним, цікавим для учнів і таким, що спонукає їх до активної діяльності.
Однією з головних умов успішного навчання є здатність тримати дисципліну на уроці. Дисципліна більшою мірою залежить від рівня  насиченості уроку, від уміння вчителя перемикати фази уроку, від його здатності задавати мотивацію і стимулювати учнівські успіхи, від уміння тримати педагогічну дисципліну, від уміння використовувати на практиці активні методи навчання.
У практиці роботи з фізичної культури застосовую різні методи навчання:
-          Словесні – пояснення, розповідь, розпорядження, команда, підрахунок;
-          Наочні – показ вправи вчителем, показ плакатів, схем, карток;
-          Практичні – виконання вправ учнями.        
Пояснення намагаюсь,щоб було логічним, чітким, доступним. Для того, щоб учні свідомо виконували вправи, їхню увагу спрямовую на основне.
Розповідь використовую під час ознайомлення учнів з рухливими іграми та новими вправами.
Бесіду проводжу у форматі «запитав - відповів», з чого видно, як школярі запам’ятали матеріал.
Команда - розпорядження вчителя, що має конкретну форму і точний зміст.
Команда зазвичай супроводжується рахунком, що регулює темп і ритм виконання вправ.
Найдоступнішим методом навчання є показ.
Кожну вправу чи елемент намагаюсь логічно пояснити та правильно показати адже показ є найдоступнішим методом, особливо при ознайомленні з чимось новим. Показуючи елемент чи вправу, майже завжди виконую її з учнями. Часто використовую в своїй практиці картки та схеми. При вивченні модуля «Гімнастика» використовую метод колового тренування. На уроці використовую спортивну та гімнастичну термінологію, цим спонукаю учнів до збільшення їх словникового запасу.
Виконання вправ належить до практичних методів навчання. Для швидшого оволодіння технікою вправ використовую багаторазове повторення.
При проведенні уроків поєдную різні методи навчання, це сприяє досягненню кращих результатів у навчанні.
В залежності від поставлених завдань уроки діляться на такі типи:
-          вступний урок;
-          урок вивчення нового матеріалу;
-          урок повторення;
-          урок змішаного типу (комбінований урок);
-          контрольні уроки;
-          підсумкові уроки.
Практикую на уроках використання таких елементів новітніх педагогічних технологій:
-          ігрові технології (змагання);
-          технології індивідуального навчання;
-          групові технології;
-          технології формування творчої особистості.
Використовую такі методи організації роботи учнів: фронтальний, позмінний, потоковий, круговий.
Фронтальний метод – одночасне виконання отриманого завдання учнями, під наглядом учителя.
Позмінний метод, учні розділені на зміни, завдання виконується по черзі.
Груповий метод полягає в тому, що учнів об’єдную в групи за рівнем фізичного розвитку. Кожна група виконує окрему вправу, на вивчення якої потрібно багато часу. Групою керує командир, він допомагає та страхує інших членів групи. По команді учителя група змінює місце заняття.
При коловому методі клас також ділю на групи, склад групи залежить від кількості робочих місць, станцій. Комплекси вправ складаю так, щоб навантаження було поступовим для всіх груп м’язів. На кожній станції учні виконують певну вправу. За сигналом учні змінюють робоче місце. За допомогою цього методу підвищується щільність уроку, в учнів розвивається відчуття самостійності.
Індивідуальний метод та метод змагання тісно пов’язані між собою.
В своїй роботі намагаюсь практикувати нестандартні уроки, наприклад: урок-змагання, урок-спортивна вікторина із застосуванням теоретичних і практичних знань по темі «Спортивні ігри», уроки-конкурси. У ході навчання реалізовую міжпредметні зв’язки з предметами природничого, художньо-естетичного напрямів, основами здоров'я, завдяки цьому уроки для учнів стають цікавішими і захоплюючими, веселими і пізнавальними.
Позаурочну виховну роботу також спрямовую на активізацію рухової активності та популяризацію активного здорового способу життя та спорту. Традиційними в школі є загальношкільні спортивні свята, а також спортивні змагання з різних видів спорту між класами. «День здоровя» в вересні та травні проводжу на шкільному площадці з використанням під час проведення естафет навичок сформованих під час вивчення модуля «Легка атлетика», спортивні змагання в холі школи – «Нумо хлопці», «Веселі старти» проводжу з використанням навичок сформованих в модулях «Спортивні ігри».
Участь учнів школи у районних змаганнях.
Районна спартакіада
Рік
Місце
2008-2009
3
2009-2010
2
2010-2011
2
2011-2012
1
2012-2013
1
2013-2014
1
2014-2015
1
2015-2016
1
2016-2017
1

ІІІ. Удосконалення досвіду роботи.
Працюючи з учнями, роблю висновок, що всі перераховані форми роботи фізичного виховання мають кінцеву мету сформувати в учнів уміння і навички самостійних занять фізкультурою у повсякденному житті. По закінченню школи, учні повинні вміти самостійно підтримувати належний стан свого організму. Особисто мені хотілося б відвідати якомога більше уроків учителів, які мають передовий досвід роботи, ознайомитися з їхньою методикою та рекомендаціями викладання фізичної культури.
Отже, заняття фізичною культурою з дітьми можуть бути дуже різноманітними, головне - їх послідовність, систематичність та вірна організація. При хорошій підготовці та правильного підходу до його організації учні не тільки отримають неабияке задоволення, позитивний емоційний настрій, відкриють для себе багато нового та цікавого, пізнаючи світ, але й суттєво зміцнять своє фізичне та психічне здоров’я.





Немає коментарів:

Дописати коментар